Eeuwenlang was Eyrarbakki het visserijcentrum van IJsland. Het moet een drukte van belang zijn geweest.
De oudste basisschool van IJsland (1852) staat hier. Vooruitgang alom zou je zeggen.
En nu? Nu is het vergane glorie, de strekdam om de haven te beschermen ligt er nog, maar stalen bolders op de kade zijn doorgeroest. Een haven is duidelijk al lang niet meer in gebruik en alle activiteit, behalve de aanwezigheid van een gevangenis is uit het stadje verdwenen.
Wat is er gebeurd?
De nabijgelegen monding van de rivier is ingedamd en een vulkaanuitbarsting met een lavastroom in de zee maakten de haven onbruikbaar.
Door de klimaatverandering worden nu alle havens in IJsland bedreigd. Minder sneeuw zorgt voor minder gewicht en dat zorgt er weer voor dat de aarde omhoog komt. Daarmee worden havens ondieper, ondanks dat de zeespiegel stijgt. Ik lees in de NY times dat er zijn nu al havens die alleen met hoogwater te gebruiken zijn. En naar verwachting stijgt de bodem in de komende tijden nog zeker 1,80 m.
Hoe moet dat dan? In 2019 is een contract ondertekend om een deep-water haven te bouwen in Finnafjord. Ook met het oog op de komst van de Arctic silk road. Finnafjord is een baai aan de Noord-oost kant, ca. 400 km over de weg van Reykjavik, met vele zgn. “Ein breid bru” (eenbaans bruggen) en de laatste 25 km via een onverharde weg. Niet helemaal handig voor personeel en transportbewegingen, nog los van alle noodzakelijke aanpassingen vernieling van dit stuk natuur.
Is dat de bedoeling met aanpassen aan veranderende tijden?
We hebben ons nest vervuild, de haven om verschillende redenen niet meer bruikbaar gemaakt en dan gaan we hup gewoon op de oude voet van big and bigger verder en bouwen een nog diepere, nog grotere haven.
Het lijkt mij niet dat dat de weg is, maar daarover later meer.
Bronnen: wikipedia; nytimes (what worries iceland); www.highnorthnews.com/en/iceland-invests-arctic-shipping-development-finnafjord-deep-water-port